7. juni 2007

Siam Reap - Angkor Wat

Vi havde paa forhaand arrangeret overnatning i Siam Reap, hvilket har den fordel, at man slipper for touts (tuk-tuk'er der faar kommision af hotellerne, for at slaebe turisterne med til deres hotel), og man bliver hentet ved ankomst. Guesthouset var fint, ikke et sted man gider at opholde sig, men det var jo heller ikke det vi var kommet for. Siam Reap har nemlig den oekonomiske fordel at vaere placeret et par kilometer fra "verdens 8. vidunder" - Angkor Wat. Angkor dannede hovedsaedet i det enorme Khmer rige, der udover Cambodia ogsaa strakte sig udover dele af Vietnam, Laos og Thailand. Byen har i sin tid vaeret stoerre end New York, men det eneste tilbagevaerende bevis er det store antal tempelruiner bygget i sten, der ligger spredt udover et kaempe omraade - det fjerneste tempel er 70 km fra Siam Reap! Templerne er et bevis paa Khmer-periodens meget imponerende arkitektur. Hovedtemplet Angkor Wat er verdens stoerste religioese bygning, udsmykket med meget fine udskaeringer, der fortaeller om religioese budskaber og historiske begivenheder. Udover den er der det vaeld af andre meget imponerende templer, inklusiv Bayon med mere end 200 stenansigter paa taarnene (som ligner baade kongen der byggede templet, og den buddhistiske boddhisatva (person der har opnaaet nirvana) Avalokitisvara , og det overgroede tempel hvor filmen Tomb Raider blev optaget. Een dag er alt for lidt til at opleve alle disse fantastiske templer, saa vi koebte et tredages pas, og hyrede en tuk-tuk chauffoer til at koere os. Samme dag som vi var ankommet, tog vi ud til templerne for at se solnedgangen. Templet laa paa toppen af en bakke, og vi var vist ikke de eneste der havde faaet samme ide. Stedet var fyldt med turister, som legede med diverse kameraindstillinger, og ellers bare ventede paa solnedgangen. Vi fik den dog aldrig at se, da et kaempe uvejr passerede lige over os, og himlen aabnede sig med regndraaber paa stoerrelse med tennisbolde. Vi naaede lige at klatre ned af den stejle trappe, der foerer op til templet, inden det begyndte.

Efter at have staaet i ly under et lille straataegt skur i en halv time, begyndte det at stilne af, og vi tog chancen. Det holdte ca. 2 min, og saa begyndte det igen med fornyet styrke. Vi blev drivvaade, og forsoegte desperat at holde vores mavebaelter (pas, penge og papirer) toerre. Paa trods af regnen, sad der et band bestaaende af mineofre og spillede ved foden af bakken, og det mindede lidt om bandet der fortsatte med at spille mens Titanic sank. Boernene badede i vandpytterne, og vi forsoegte at finde vores tuk-tukmand. Det tog lidt tid, men vi kunne ikke blive mere vaade, saa det gjorde ikke den store forskel.
Naeste dag stod vi tidligt op, og drog mod hovedtemplet, hvor vi ville se solopgangen over de fem taarne. Den udeblev dog ogsaa, da det var for overskyet, og saa kunne det sq ogsaa vaere nok med solen - templerne kan ses uden! Vi brugte hele dagen paa de mest naerliggende templer, bl.a. Angkor Wat, Bayon.
Det var vildt imponerende, og man kan faa timer til at gaa, med at fare vild i de enorme templer. Om aftenen nappede vi lige et par kander paa Angkor What (?) bar, og tog ellers relativt tidlig hjem. Der var jo meget paa programmet dagen efter, som boed paa den store tur ud til de fjerntliggende templer, bl.a. Tomb Raider templet, som kaemper en brav kamp med junglen.
Traerne gror oven paa murene, og slynger sine lianer ned i jorden, hvor de kan komme til det. Det var som taget ud af filmen, men desvaerre var Lara Croft ingen steder at finde. Efter frokosten (vi skulle absolut spise samme sted hver dag, og efter lidt pres afsloerede tuk-tuk manden da ogsaa, at det var hans soester der ejede stedet :-) )nappede vi en ordentlig lur i restaurentens haengekoejer, da regnen igen stod ned i laarfede straaler. Om eftermiddagen blev der tid til lidt shopping i byen, og jeg gik maalrettet efter en mp3-afspiller. Billige kinesiske batterier havde oedelagt den gamle, saa jeg manglede desperat noget ny musik. Jeg fandt desuden en cafe, hvor man bestiller de albums man vil have, og saa smider de det over paa mp3-afspilleren - laekkert. Om aftenen blev det saa til et par kander igen og lidt mere til, og det udviklede sig til en regulaer bytur. Lise tog hjem omkring halv 3, og jeg fortsatte paa disko, sammen med en dansk fyr fra Viborg, som vi havde moedt paa hotellet. Stedet var dog fyldt med Cambodianske glaedespiger, som konstant kom gaaende forbi, roerte ved vores haar, og skyndte sig vaek igen. Efter 3 gange kom de over for at snakke, men jeg er sq ikke meget for hverken ludere eller asiatiske piger. Fyren fra Viborg scorede en vesterlaending, og jeg festede videre med nogle englaendere jeg havde moedt. Da det blev for meget med luderne, begav jeg mig ud for at finde et nyt sted, og en ung fyr paa en motorcykel, tilboed mig at koere mig til et andet disko, og tilbage igen hvis der var lukket. Der var lukket, og vi faldt istedet i snak paa en anden bar, hvor vi blev indtil kl. 5. Hans ferie startede dagen efter, og han ville gerne lige sove inden han skulle afsted.
Sidste dag med Angkor Wat startede ved et tempel, der ligger 30 km fra Siam Reap. Det er ikke specielt stort, men er fyldt med meget udfoerlige stenudskaeringer, og det var meget flot.
Vi tog herefter tilbage til hovedtemplet, som vi kun havde set overfladisk den foerste gang. Vi havde desuden aftalt med tuk-tuk manden, at vi skulle besoege et boernehjem, men desvaerre var boernene i skole, saa vi efterlod gaverne, og tog tilbage til hotellet. Vores Canadiske ven, Gilles, havde skrevet at han ville komme om aftenen, og vi moedte ham da ogsaa efter aftensmaden. Vi gik paa bar igen, men var simpelthen for smadrede til endnu en bytur. Efter en oel, tog vi afsked, og gik hjem for at pakke. Godnat.